drdFX | Piece’O’Cake
985
post-template-default,single,single-post,postid-985,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,select-child-theme-ver-1.0.0,select-theme-ver-3.3,wpb-js-composer js-comp-ver-4.12.1,vc_responsive
 

Piece’O’Cake

Piece’O’Cake

Jó ideje megterveztem és megépítettem már az Xotic AC Booster-ét, mikor valóban szükségem lett rá és valóban értékelni tudtam. Épp basszusgitárra kerestem valami OD megoldást. Mivel az Xotic BB Preamp-ja létezik basszus verzióban is, így annak a gitáros verziójával kezdtem (ha netán valakinek megvan a basszusverzió kapcsolási rajza, azt szívesen venném, én még nem találkoztam vele ;)). A BB Preamp nem volt rossz basszusgitáron, de nem is volt az igazi, túl szaturált és tömör hangzást adott. Valamivel alacsonyabb gain-re, definiáltabb hangzásra vágytam. Ekkor jutott eszembe az AC Booster. Ki is próbáltam, és nagyszerűen bevált. Enyhe módosításként a gain potit nagyobb értékűre cseréltem, így kicsivel több torzítás csikarható ki belőle. De ez nem volt elég. Amint azt többször is említettem már itt a blogon, nagyon szeretem a dupla “OD + boost” pedálokat. Neki is indultam a keresésnek, és a Demeter Fat Control lett a nyerő pár. A sorrend: Fat Control -> AC Booster. A pedált így egyben Piece’O’Cake-nek neveztem el, mert valóban gyerekjáték egy jó hangzás kitekerése akár gitárral, akár basszussal. Az OD oldal önmagában kellően transzparens, nem különösebben színezi a gitár vagy basszus alap karakterét, míg a Fat Control viszont erősen megtolja a közép és felső-közép tartományt, miközben a torzítás mértéke is megnő.

Kezdjük az overdrive oldallal. Egy viszonylag standard dupla műveleti erősítős kapcsolás be- és kimeneti bufferekkel, amiket diszkrét tranzisztorokkal valósítottak meg. Az első műveleti erősítős fokozat felel magáért a torzításért, a második egy aktív Baxandall típusú tone stack. Ez utóbbi érdekesebb, nem szokványos megoldás. Nagyon szeretem ezt a hangszínállító áramkört, kifejezetten széles tartományban dolgozik, és az egész tartomány jól használható. Véleményem szerint többek közt ez felel azért, hogy az effekt mind gitárral, mind basszusgitárral igen jól muzsikál. Én az 500kOhm-os Gain poti helyett 1MOhm-ost használtam. A torzítást még lehetne a visszacsatolásban levő diódák elrendezésével is befolyásolni. Eddigi tapasztalataim alapján a LED-ek igen jól szólnak, meg lehetne próbálni a D2-D3-at egy LED-del helyettesíteni. Ez némiképp kisebb torzítást eredményezne szerintem, de a torzítás szövete is valószínűleg megváltozna kissé, én nyitottabb, szellősebb hangzást várnék. Aztán lehet, hogy tévedek :D Említést érdemel, hogy ugyanez az áramkör minimális változtatásokkal RC Booster-ré alakítható:
C3 = 47nF
C4 = 1uF non-polarized
C6 = kihagyni
R8 = 22k
R10 = jumper
Gain = 250k
Clipping-Diodes = na ez egy kicsit kihívás, az RC-Booster-ben 3-3 1N4148 van mindkét irányban. Kis fantáziával és ügyességgel azonban elhelyezhető ez is a nyákon, bár nincs nekik dedikált hely. Esetleg egy-egy 3mm-es LED-del helyettesíthető, ami nagyon hasonló hangot ad, és kisebb helyet foglal.

A boost oldal némileg egyszerűbb, bár a boosterek körében nem nevezhető kifejezetten egyszerűnek (gondoljunk pl. egy LPB1-re vagy egy SHO-ra…) Egy dupla műveleti erősítő egyik felét bemeneti bufferként használjuk, és ennek a kimenetét és a második féllel megvalósított booster-t keverjük össze a Fat potival. Teljesen letekerve a buffer oldal érvényesül, de így is van hatása az effektnek, mert nem sima a frekvenciamenet. Minél inkább feltekerjük a Fat potit, annál inkább boost-oljuk a jelet. Az eredeti egy itthon kevésbé elérhető IC-t használ (LF442), én LM358-cal építettem meg, kiválóan szól azzal is. Nyugodtan kísérletezzetek bármilyen dupla műveleti erősítővel.

Mindkét effekt megépítéséhez szükséges dokumentációt (AC Booster, Fat Control) megtaláljátok a Projektek menüpont alatt.

No Comments

Post a Comment