drdFX | Kasmír
895
post-template-default,single,single-post,postid-895,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,select-child-theme-ver-1.0.0,select-theme-ver-3.3,wpb-js-composer js-comp-ver-4.12.1,vc_responsive
 

Kasmír

Kasmír

És már megint Brian Wampler… Többször is volt már szó a pedáljairól (30+ és Le Metal), de nem tudom eléggé méltatni a munkásságát :) Sebaj, itt egy újabb torzító a műhelyéből: a Paisley Drive. Tulajdonképpen mondhatnánk, hogy Wampler megközelítése a Tube Screamer témában. De ez nem lenne igaz, hiszen az alapkapcsolás ugyan hasonló, de a Tube Screamer-nél jóval sokoldalúbb pedál a végeredmény mind hangzás, mind a kezelőszervek tekintetében. Egészen alacsony gain-től már-már fuzzos hangzásig érhetünk el. A tone poti széles tartományan szabályoz, a Mids és Presence kapcsolók pedig tovább bővítik a lehetőségeket. A fuzzos karaktert minden beállításnál kihallani belőle, különösen a felkapcsolt Presence kapcsolóval. Azt lekapcsolva szelidíthető a hangzás. A közepeket kiemelve orros, mindenen átszóló hangot kapunk. Kicsit talán a Tube Screamer-hez lehetne hasonlítani, de annál sokkal morcosabb és a közepek mellett a mélyek és a magasak sem vesznek el. Mindenképpen érdemes egy kipróbálásra.

Ahogy fentebb is írtam, a Paisley Drive tulajdonképpen Wampler megközelítése a Tube Screamer-re. A Tube Screamer-nek számtalan részletes elemzése található a neten (pl. az ElectroSmash oldalán), így itt csak a különbségekre szorítkoznék:
– A zaj csökkentésére a bemeneti buffer és a clipping fokozat valamint a tone stack és a kimeneti buffer külön referenciafeszültséget kaptak.
– A kimeneti- és bemeneti bufferek JFET-ekkel vannak megoldva, ezeknek jóval nagyobb a bemeneti impedanciájuk a bipoláris tranzisztoros megoldásnál.
– A clipping fokozat erősítése kb. kétszerese a TS-ének, emiatt nagyobb a torzítás és a kompresszió
– A clipping fokozat frekvenciamenete is különbözik: a TS 720Hz-től alacsonyabb frekvenciákat már egyre kevésbé erősít, így a mélyek némiképp elveszenk, illetve nem kerülnek torzításra. Ezzel szemben a Paisley Drive hasonló letörési pontja 329Hz-nél található, azaz a mélytartalom jóval erőteljesebb itt.
– A TS-nél a clipping fokozat és a tone stack között egy fix aluláteresztő szűrő található, míg a Paisley Drive-ban ez a kapcsolókkal változtatható.

Tulajdonképpen tehát a Paisley Drive ugyan felépítésében nagyon hasonló a Tube Screamer-hez, ám a szűrői egészen máshogy vannak hangolva, ebből kifolyólag a hangzása épp csak nyomokban emlékeztet az Ibanez híres pedáljára.

Az építéshez szükséges dokumentáció letölthető a Projektek menüpont alatt.

Tags:
3 hozzászólás
  • Marosvári Szabolcs

    2017.10.23. at 17:38 Válasz

    Üdv.

    A Cashmere pedállal kapcsolatban kérdeznék.

    Pontosan milyen kapcsolók kellenek hozzá? on-on 3 lábú?
    Nem igazán értem sajnos a kapcsolók bekötését.
    Bővebb segítséget szívesen vennék.

    Előre is köszönöm!
    Marosvári Szabolcs

    • fizikus

      2017.10.23. at 19:20 Válasz

      Hahó,

      Köszi a kérdésedet :) A Presence kapcsoló DPDT On-On típusú kapcsoló, a Mids pedig DPDT On-On-On háromállású, mindhárom állásban kapcsol “Z” formában, azaz a középső állásban az 1 és 2 lábakat kapcsolja össze, illetve az 5 és 6 lábakat. A lábak számozása egytől hatig megy, az egyes mellett a második hármas csoportban a négyes áll így:

      1 4
      2 5
      3 6
      • fizikus

        2017.10.26. at 11:41 Válasz

        Hahó,

        Még egyszer köszi az észrevételt, a cikkben a kapcsolási rajzot valamint a dokumentációt is frissítettem, remélem így már egyértelműbb lesz a dolog.

Post a Comment