drdFX | Emptyness
610
post-template-default,single,single-post,postid-610,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,select-child-theme-ver-1.0.0,select-theme-ver-3.3,wpb-js-composer js-comp-ver-4.12.1,vc_responsive
 

Emptyness

Emptyness

Ahogy már korábban is írtam: mindig is vonzottak a dupla pedálok. Egyszerűen szeretem, ha egy csomagban minden megvan, ami az alapokhoz kell. Éppen ezért a Fulltone Fulldrive sorozata mindig is érdekelt. A Fulldrive 2 Mosfet egy kellemes OD, boost-olva crunch-osabb, harapósabb tartományba ér. A kapcsolható visszacsatolás és clipping módok pedig már csak hab a tortán. Nem egy különösebben extra pedál, de a sok opcióval igen sokoldalú. Sokan szidják a Fulltone-t, hogy az ötleteit “lopja”, de egyfelől az elektronikában ez a fogalom eleve nem túl helytálló, másrészt ezt a pedált így, ebben a formában mástól én még nem láttam, ergo ha mást nem is, de a sokoldalúságot biztosító opciókat a Fulltone rakta bele.

Emptyness_schematicA kapcsolási rajz alapján látszik, hogy gyakorlatilag egy kicsit felturbózot és “áthangolt” Tube Screamer-rel van dolgunk. A bemeneti buffer után egy műveleti erősítős fokozat felel az alap erősítésért és a clipping-ért, majd a második fokozat aktív hangszínszabályozóként működik, ez gyakorlatilag egy az egyben a TS-ből lett átvéve. A végén pedig egy újabb buffer zárja a sort. Tehát valóban egy TS alapokra épített effektről van szó, ahol a clipping-et megbolondították kicsit választható Si diódás vagy Mosfet tranzisztoros vágással. Kis módosítás gyanánt az első műveleti erősítő visszacsatoló ágában a frekvenciafüggő erősítést itt kicsit mélyebbre hangolták a TS-el szemben (R9 és C7, itt kb. 340Hz feletti frekvenciák kapják meg a teljes erősítést szemben a TS 720Hz-vel). Illetve az effekt kapott egy kapcsolható boost-ot, ami gyakorlatilag a Drive poti váltogatását jelenti, az eredeti 500k-s poti mellé egy 1M-s potit lehet kapcsolni, így az első műveleti erősítős fokozatunk erősítése közel háromszorosa lesz. Plusz még kapcsolható a feedback a két erősítő fokozat között. Az igazi sokoldalúságot az eredetiben MS-nek és FCV-nek nevezett kapcsolók adják. Az MS kapcsolóval a Si diódás és a Mosfetes vágás között kapcsolhatunk, míg az FCV egy kicsit bonyolultabb, a következő lehetőségeket adja:

– Egyik szélső állásában kikapcsolja a feedback-et, egyidőben bekapcsolja a vágást (hogy melyik fajtát, azt az MS kapcsolóval határozzuk meg)
– A középső állásában bekapcsolja a feedback-et, míg a vágás továbbra is bekapcsolva marad
– A másik szélső állásában kikapcsolja a vágást, de a feedback-et bekapcsolva hagyja

Nyilván sokat töprengtek a Fulltone mérnökei, míg ezt a kombinációt kitalálták, de otthoni építéshez egy speciálisabb háromállású ON/ON/ON kapcsoló kell ehhez, és nem enged minden logikailag lehetséges kombinációt. Épp ezért én egy alternatív kapcsolást használtam (a kapcsolási rajz az eredetit tartalmazza, meg egy leírást az alternatív verzióhoz): ebben egy külön kapcsoló kapcsolja a feedback-et és ettől független a vágás kapcsolása, amire egy elterjedtebb ON/OFF/ON háromállású kapcsolót használok. Így a feedback és a vágás kapcsolása teljesen függetlenné válik, és elérhetővé válik egy plusz kombináció: nincs se vágás se feedback. Lehetséges persze, hogy valakinek ez az opció nem hiányzik, mégis számomra még logikailag is egyszerűbb a két dolgot külön kapcsolni.

Az effekt egy 1590BB dobozban könnyedén elfér, az ehhez szükséges dokumentációt a Projektek menüpont alatt találjátok.

Tags:
No Comments

Post a Comment