The One With The Lightningbolt
Mivel sokan esküsznek a csöves erősítők beépített torzítására, ezért a pedálépítők is szeretnek olyan torzítókat előállítani, ami bizonyos erősítők torzított hangzását emulálják. Ezeket emulációs vagy szimulációs effekteknek szokták hívni. Ezen az oldalon is bemutattam már két darabot: a 30+ és a Miraculum mindkettő ilyen pedál. Leggyakrabban a népszerű gyártók erősítőit célozzák meg, rengeteg Marshall szimulációs effekt van a piacon. Kicsit kevesebb a Fender, Vox, Orange vagy Mesa Boogie hangzását utánozni próbálók száma, de még ott is nagy a választék. A runoffgroove.com külön sorozatot szentelt a FET tranzisztorokkal való erősítőszimulációs effekteknek. Ezek közül két egzotikusabb darab a Supreaux és a Supreaux Deux. Ezek egy kevésbé ismert márka, a Supro erősítők hangzását próbálják szimulálni.
A Supro erősítők az 1950-es és 60-as években voltak elterjedtek hála a Valco cég áldásos tevékenységének. Ez a cég elég sok különböző olcsó márka gyártója volt, amelyek később nevessé váltak, ilyenek pl. a National-Dobro, a Jet, a Kay vagy a Harmony, de a termékeiket a Gretsch is árulta saját márkanév alatt. Érdekes módon saját márkanév alatt nem forgalmaztak semmilyen terméket. Akit részletesebben érdekel a Valco cég története, annak javaslom ezt a linket A Supro márkát nemrégiben felélesztették, érdemes megnézni a honlapjukat.
Nekem eredeti Supro nem jutott, egy ismerősöm azonban megépítette mindkét ROG verziót is, és neki van is egy Supro másolata, amit szintén maga épített. Szerinte a Supreaux Deux valóban elég közel áll az erősítő hangjához. Én is megépítettem mindkét verziót, nekem személy szerint a sima Supreaux hangzása jobban tetszik, bár nincs hatalmas különbség a két verzió közt. Alacsony/közepes gain, ámde nagyon karakteres hang jellemzi. A tone poti nem sokat csinál, én szívem szerint helyettesíteném egy 0-500k közötti fix ellenállással és egy egyszerű kétpotis megoldást csinálnék belőle. A kimenő jelszint elég magas is tud lenni, így boosternek is kiváló, megboostolva pedig nagyon szép szövetű torzítást ad. Gyakorlatilag ezzel meg egy boosterrel szinte minden lefedhető egy átlagos blues/rock gitárosnak.
A Supreaux egy három fokozatból álló FET-es, közös source-os kapcsolás, a gain poti a második fokozat után következik. A kapcsolás maga egyszerű, a titok nyilván a frekvenciamenet beállításában és az egyes fokozatok erősítésében rejlik. Az egyes fokozatok fázist fordítanak, így mivel páratlan számú van belőlük az egész áramkör is fázist fordít. Ezt célszerű észben tartani, ha esetleg párhuzamos effektkörbe kívánjuk tenni az torzítónkat. Esetleges modifikációnak a Tone potit helyettesíteném egy fix ellenállással és az áramkör végére tennék valami egyszerű szabályozható aluláteresztő szűrőt, hasonlóan a Rat megoldásához. Esetleg az egyik már meglevő szűrőben (R9 és C10 vagy R6 és C11) cserélném ki az egyik ellenállást egy potméterre.
A Supreaux Deux a Supreaux továbbfejlesztett változata. A ROG oldalán azt állítják, hogy ez közelebb van a Supro erősítők hangjához. Én hatalmas különbséget nem tapasztaltam. Talán kicsit hidegebb, sterilebb, zizisebb a hangzás. Frekvenciaátvitelt nem vizsgáltam, de mintha kicsit több lenne benne a magas. A Tone poti itt sem csinál szinte semmit, ahogy a kapcsoló sem, ezeket én simán lehagynám. Esetleg itt is az előzőhez hasonlóan a Volume elé lehetne közvetlenül tenni egy változtatható aluláteresztő szűrőt, vagy az R9-et lecserélni egy potméterre. A 18V-os belső feszültség konverzió miatt plusz egy IC kell bele, ami ráadásul nem is túl olcsó, így hacsak valaki nem feltétlenül tartja fontosnak azt a – szerintem – minimális különbséget, ami a Supreaux-hoz képest benne van, akkor nem feltétlen érdemes ezt a verziót megépíteni. Ráadásul a magasabb tápfeszültség miatt megnövelt headroom a boostolhatóságát is csökkenti az áramkörnek.
Mindkét effekthez a szükséges dokumentáció (Supreaux, Supreaux Deux) megtalálható a Projektek menüpont alatt.
No Comments