drdFX | Vanity Fair
485
post-template-default,single,single-post,postid-485,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,select-child-theme-ver-1.0.0,select-theme-ver-3.3,wpb-js-composer js-comp-ver-4.12.1,vc_responsive
 

Vanity Fair

Vanity Fair

A mai bejegyzésben nem egy konkrét pedálról lesz szó. Még csak nem is elektronikáról. A kész pedálok díszítéséről szeretnék pár gondolatot megosztani. A kezdet kezdetén a pedáljaimat nem díszítettem sehogy. Beépítettem őket egy natúr aludobozba és kész. Néha még potigombokat sem kaptak, úgyis hallás alapján állítja be az ember fia/lánya a potmétereket. De azért ott motoszkált bennem, hogy ha már ennyit vacakolok velük, akkor miért ne legyenek szépek is? Persze eleinte még keresgéltem a nekem megfelelő hangzást, havonta cserélgettem a pedálokat a board-omban, így nem sok értelme lett volna jó drágán díszíteni őket. Merthogy a pedálépítésnek ez a legdrágább része – már amennyiben nem tudod otthon magadnak megoldani. De ha meg tudod, akkor is a legmacerásabb rész. Egy fórumon olvastam az egyik tag aláírásában a következő gondolatot, ami nagyon találó szerintem (sajnos nem találom, így az idézet nem pontos): “Building pedals is just like the opposite of sex: all the fun happens before you get into the box.” És valóban, sokkal érdekesebb számomra megtervezni és megépíteni egy effektet, mint utána beépíteni egy dobozba, illetve az adott dobozt díszíteni. Gondolom ezzel sokan vannak így. Ezzel együtt jó érzés, mikor egy teljesen feldíszített effektre az ember felrakja a potigombokat (nálam legalábbis ez az utolsó lépés általában). Nézzük is meg, hogy mi módokon lehet a mezítelen dobozból olyasmit varázsolni, ami méltó a belsejében megbúvó általunk imádott hangú effekthez :) Az alábbi lista csupán egy áttekintés a lehetőségekről, nem is mindegyik technikát próbáltam. Egy összefoglalót szeretnék csupán adni az általam ismert lehetőségekről az eziránt érdeklődőknek.

FireRedFuzz1

Kézi festés
Én ilyesmivel nem próbálkoztam, ismerve képzőművészi hajlamaim teljes hiányát. Az általam ismert és nagyra tartott építők közül Jon Patton  munkáit érdemes megnézni. Gondolom sokan készítenek még ilyesmit, de Jon munkái valamiért nagyon tetszenek. Valószínűleg része van ebben annak is, hogy a saját tervezésű effektjei is kiválóak szerintem, illetve nagyon segítőkész a fórumokon is.

Egyszínű alap
Ezt oldószeres és porfestéses módszerrel is elérhetjük. Én a porfestés híve vagyok, mert tartós és környezetbarátabb, mint az oldószeres festékek. Porfestést otthon kivitelezni elég nehéz: speciális szórópisztoly és kemence kell hozzá. Viszont sok helyen vállalnak porfestést bérmunkában, én is így szoktam megoldani. Az oldószeres festés otthon is kivitelezhető, ha van hozzá megfelelő jól szellőző helyiség. Ami nem a nappali. Merthogy ez bizony komoly szaghatással jár. Ráadásul a por ebben az esetben komoly ellenség, mivel imád megtapadni a száradó festékben. A lépések elég egyszerűek: csiszolás, alapozás, festés. Festéknek használhatjuk a jól ismert spray-ket, némelyikhez még alapozás sem kell. Ezek közül néhány ki is égethető, így tartósabb lesz a bevonat. Kiégetésre semmiképpen ne a konyhai tűzhelyet használjuk, szerezzünk be erre a célra egy olcsó elektromos grillsütőt. Pontos leírásokat és technikákat sajnos nem tudok megosztani veletek, én ezzel sem próbálkoztam, mivel nincs hozzá megfelelő műhelyem, de a neten rengeteg helyen tárgyalják a mikénteket. Az abszolút kényelmesek vásárolhatnak előre porfestett dobozokat is, de itthon azok nem elérhetőek, az erre szakosodott cégeknél meg elég borsosan megkérik az árukat.

Galvanizálás, eloxálás
Az alumíniumot lehet más fémekkel, pl. krómmal galvanizálni. Egy másik elektrokémiai felületkezelési lehetőség az eloxálás, amikor is az alumínium felületét vékony rétegben, irányítotan oxidálják, maj ebbe a porózus oxidrétegbe festéket juttatnak. A galvanizálás talán kevésbé kivitelezhető otthon, de az eloxálás megoldható. Viszont komolyabb vegyszerek használatát igényli, így csak megfelelő műhelyben végezhető biztonságosan. Vannak erre szakosodott cégek is, ahol ezt el lehet végeztetni. Mindenképpen próbadarabra van szükség, mivel a pedálépítésben használt dobozok alu ötvözetből készülnek, így kérdés, hogy a technológiák mennyire használhatóak.


MatricázásZenDrive_small

Akár a natúr aludobozon is alkalmazhatjuk, de az egyszínűre lefestett dobozon is jól mutat. Használhatunk sima öntapadós matricát vagy vizes matricát. Mindkettőből létezik tintasugaras vagy lézernyomtatóhoz való verzió. Próbáltam mindkettőt, sok kísérletezés szükséges, amíg az ember megtalálja a neki megfelelő nyomtató/alapanyag párost. Arra figyelni kell, hogy a sötét alapokon fehér legyen a matrica alapszíne. Sajnos nagyon sötét alapszínek esetében még ez is kevés, számíthatunk rá, hogy a grafikánk sötétebb tónust kap a felragasztás után. A tintasugaras nyomtatóval nyomtatott vizesmatricát feltétlenül kell lakkozni felragasztás előtt is, hiszen a víz, ami leoldja a matricát a hordozóról egyben a tintát is leoldaná a mUglyFaceatricáról. Én az öntapadós matricát is lakkozni szoktam. A vizesmatricát ugyancsak lakkozni kell a dobozzal együtt is, mert a ragasztóanyag sokkal kevésbé tapad, mint az öntapadósakon. Egyébként a matricázás elterjedt technika, mert ha az ember figyel az apróságokra, akkor ezzel nagyon szép eredményeket el lehet érni, illetve költséghatékonyan kb. az egyetlen megoldás színes ábrák felvitelére (a kézi festéstől eltekintve). Én nem nagyon szoktam alkalmazni, mert mindenképpen kell egy-két lakkréteget felvinni, és műhely hiányában ez nehézkes.

30+_small

Lézergravírozás
FBLSzámomra ez a technika vált be a leginkább. A dobozon ilyenkor a festékréteget lézerrel leégetik a megadott ábra szerint. Ha sötét színű a dobozunk, akkor érdemes a festés előtt a felületet felcsiszolni, így a gravírozás után a felcsiszolt, fényes felület kerül napvilágra. Ha viszont világos színt alkalmazunk, akkor érdemes az oxidálódott alapszínt meghagyni. Természetesen a lézergravírozásnak megvannak a maga hátrányai: csak egyszínű mintákat lehet vele készíteni, illetve az alapszínnek kellően el kell térnie a felcsiszolt alu vagy az oxidált alu színétől, hogy elég kontrasztos legyen az ábra. Viszont cserébe nem kell otthon szagos vegyszerekkel, festékekkel vacakolni. Gondolkodom a technika kiterjesztésén: a porfestés viszonylag vastag réteget alkot. A lézergravírozás után tehát marad egy mélyedés, ami esetleg kitölthető kellő viszkozitású festékkel. Makettfestékekkel próbálkoznék, de egyelőre még nem volt bátorságom nekiesni :)

 

Lézerfólia
A lézergeravírozás és a matricázás ötletének keresztezése. Kétrétegű, öntapadós fólia az alapanyag, amire a megfelelő ábrát lézerrel rágravírozzák. Így a felső réteg és az alsó réteg színeinek megfelelő mintát kapunk. A korlát itt is egyrészt a két szín, másrészt a lézergravírozónál elérhető fóliák színösszeállítása.

Ankh_1

Maratás
A natúr aludobozok díszítésének lehetősége. Hasonlóan zajlik, mint a nyáklemezek maratása: ki kell maszkolni a maratni kívánt ábrát, majd megfelelő maratószerrel kimaratni. Amikor kész, a maszkot el kell távolítani (oldószerrel vagy csiszolással) és nagyjából kész is van. Sokan ilyenkor még egy festékréteget rászórnak, amit visszacsiszolnak, így a maratott részben megmarad a festék. Egész jó indusztriális hatások érhetőek el, de kellő gyakorlattal és megfelelő maszkolással valamint maratószerrel egész részletes minták is felvihetőek. A neten sok helyen tárgyalják a pontos technikákat.
Speciális esete a maratásnak az elektrolízises maratás. Ilyenkor a felcsiszolt és kimaszkolt aludobozt tulajdonképpen eloxálják a maszkolatlan részen. A komolyabb kihívás itt a maszk eltávolítása, mert csiszolással a létrehozott mintát is károsítjuk. De ha a maszk oldószerrel eltávolítható, akkor ez is egy járható út, igaz a színválaszték elég szegényes: az alap az felcsiszolt alu, a minta pedig fekete.

Szitázás, tamponnyomás
Elvben ez is működhet, megfelelő céget kell találni, ahol bevállalnak egy-egy darabot is. De ha el is vállalják igen borsos áron megy, mivel a megfelelő szita elkészítése drága mulatság. Inkább nagy sorozatoknál érdemes használni, mert ott hamar megtérül a kezdeti nagy költség. Cserébe ezzel lehet a legprofibb módon jelölni a pedálokat, akár több színben is. Ilyet használnak a nagy gyártók (Boss, Ibanez, stb.) is.

Nagyjából ezeket a technikákat ismerem, egynémelyiket ezek közül próbáltam is. De nem kell csak ezekre korlátozni az ötleteket: pl. egyszer láttam egy pedált, ami porfestve volt, majd a készítője alátéteket és anyákat ragasztott rá, úgy hogy azok egy mintát adtak ki. Szóval szabadjára kell engedni a fantáziánkat is :) Számomra a leghatékonyabb megoldás a porfestés plusz lézergravírozás, esetenként a lézerfólia használata. Természetesen mindenkinek meg kell találnia a saját igényeinek megfelelő (idő/pénz/tudás/lehetőségek) megoldást. Mint mindig, most is szívesen veszek bármilyen hozzászólást, véleményt, kíváncsi lennék, kinek milyen technika vált be.

3 hozzászólás
  • adam

    2015.11.14. at 00:39 Válasz

    Én a nyákos vasalásos módszert használtam még eddig néhány dobozon; az eredmény elég változó volt, ha vasalás után rögtön óvatosan eltávolítom a papírt. Csiszolatlan dobozon néhol csak elég halvány foltokban jelent meg a minta, ráadásul sérülékenysége lévén lakkozást is kívánt. Amikor rajta hagytam a rávasalt papírt, leáztatva azt sajnos a dobozra ragadt festéken rajtamaradt az a nagyon vékony papírréteg amit jó volna tudni hogyan lehet eltávolítani.
    http://oi65.tinypic.com/288md0z.jpg
    (tudom, az a fehér alátét..brr)

    • fizikus

      2015.11.14. at 09:03 Válasz

      Köszi a hozzászólást :)
      Én ezt a módszert nem használtam, csak maszkoláshoz, amikor marattam a dobozt. Ha a “klasszikus” műnyomópapíros módszert használod, akkor nagyon finom csizolópapírral, vagy mosogatószivacs dörzsi felével finoman megpróbálhatod átdörgölni, de ténylegy csak alig nyomd rá. A másik lehetőség, hogy másfajta hordozót próbálsz ki: a matricák hordozópapírjáról (lehet kapni A4-es ívekben különböző előre stancolt etiketteket) a vasaláskor simán lejön a festék, nem marad utána papír, de jó lehet még a sütőpapír is, különösen a szilikonos verzió. Mindkettőnél fontos, hogy kivárd, amíg lehűl a doboz, akkor már annyira nem sérülékeny a toner. Illetve javít a tonre tapadásán, ha felcsiszolod a dobozt. Ez elég macerás meló, de segít valamelyest. Esetleg megkérdezheted EWR-t (ewr.hu), ő ennek a módszernek a nagy híve, lehet, hogy tud neked kis “műhelytitkokat” mondani.

      • adam

        2015.11.14. at 17:53 Válasz

        Köszi a választ, remek tippek!
        Király az oldal!

Post a Comment