drdFX | Szét
1066
post-template-default,single,single-post,postid-1066,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,select-child-theme-ver-1.0.0,select-theme-ver-3.3,wpb-js-composer js-comp-ver-4.12.1,vc_responsive
 

Szét

Szét

A Big Muff típusú fuzzok mindig is tetszettek (Freud ezen minden bizonnyal hosszasan csámcsogna…) A már korábban is bemutatott Little Prick is ezek közé tartozik. Sokáig ez volt a fő distortion pedálom, de nemrégen megépítettem a Black Arts Toneworks cég Pharaoh nevű fuzz-ának klónját. A Big Muff alapkapcsolás egyik leggyengébb pontja szerintem mindig is a hiányzó középtartomány volt. Ezt már a Little Prick-ben is igyekeztem orvosolni. A Pharaoh-ban gyárilag úgy csinálták meg a tone stack-et, hogy a közepeket ne szűrje nagyon. A High poti órajárással ellentétes végpontjánál és a Tone poti középállásánál olyan 300Hz környékén kezd levágni, és 700Hz környékére elér egy -7dB-es csillapítást. Ha azonban a High potit feltekerjük, akkor a közép és magas tartomány 0dB-en marad, míg a Tone potival gyakorlatilag csak a 110Hz alatti frekiket tudjuk ekkor kiszűrni. Ha jól belegondolunk, nem más ez, mint a Tone Wicker kapcsoló, amit a Big Muff-okra is szoktak időnként tenni, a hangszínszabályozó kiiktatására. Persze a tone stack-ünk ilyenkor még azért a 10kHz feletti frekiket szűri, ellenben a Tone Wicker-rel. Mivel a gitáron a standard hangolásban a legmagasabb hang 1400Hz körül van, a gitárhangszórók pedig nemigen képesek 5kHz feletti hangok megszólaltatására, így ez nem nagy veszteség.
Emellett kapunk egy a vágódiódák elrendezését változtató kapcsolót és egy a bemeneti érzékenységet szabályozó kapcsolót. Számomra az utóbbi felesleges, de aktív hangszedős hangszerek tulajdonosainak fontos lehet. A vágódiódák elrendezésével a torzítás szövetét szabályozhatjuk. Az egyik állásban kicsit szellősebb, nyitottab hangzást kapunk két Si diódával – ez tulajdonképpen a standard Big Muff elrendezés. A másik állásban egy kompresszáltabb, tömörebb hangzást kapunk Ge diódák aszimmetrikus elrendezésével. Utóbbi esetben némiképp veszítünk a jelszintből is, de így is bőven elég hangos marad a pedál.
Mit is mondhatnék még? Tipikus Big Muff hangzás, meglehetősen nagy gain-nel, tág tartományban, jól szabályozható hangszínnel. Ez lett az új kedvenc a board-omon.

A kapcsolásban igazából semmi újdonság nincs. Teljesen standard Big Muff áramkör, a hamadik fokozat vágódiódáinak megkavarásával és a tone stack egy érdekes, de hasznos átvariálásával. Mindenképp javallott minden muffistának ;) A dokumentációban kétféle verzió szerepel: az eredeti a két kapcsolóval, illetve egy egyszerűsített verzió, ahol a két kapcsoló helyett fix értékeket használtam. A bemeneti érzékenységet a “magas” értékre állítottam, a második fokozat vágódiódáit pedig egy 1N4148 és egy tetszőleges dióda adja. Nekem a sima szimmetrikus felállás tetszett a legjobban, ezt használtam a saját pedálomban. A fullos verzió csak 125B-s vagy nagyobb dobozban építhető meg, az egyszerűsített elfér a standard 1590B-ben is. A dokumentációt megtaláljátok a Projektek menüpont alatt.

Tags:
No Comments

Post a Comment