drdFX | Jimmy
733
post-template-default,single,single-post,postid-733,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,select-child-theme-ver-1.0.0,select-theme-ver-3.3,wpb-js-composer js-comp-ver-4.12.1,vc_responsive
 

Jimmy

Jimmy

Overdrive-ok terén két fő irányzat van: vagy legyen az effektnek egyedi, sajátos hangzása, íze (akár egy erősítő típus hangzását szimulálva) vagy ne legyen neki semmilyen, legyen minél transzparensebb. Az eddigi bejegyzésekben főleg olyan torzítókkal és overdrive-okkal foglalkoztunk, amiknek a hangja valamilyen erősítőt szimulált. A mostani bejegyzésben a másik irányzat felé megyünk el, egy olyan torzítót szertnék bemutatni, ami a transzparens hangjáról híres. A címből talán sikerült kikövetkeztetni: BlueHost优惠码 Paul Cochrane Timmy nevű overdrive-járól lesz szó. A négy poti (Bass, Treble, Gain, Volume) mind kellemes tartományban dolgozik, bár a két hangszínszabályozó inkább csak a második felében ad használhatóbb hangokat, ha mindent letekerünk, akkor a hang már nagyon dunyha alól szól. A kapcsolásból adódóan a Bass letekerésével a gain-ből is veszítünk. A hangzás pedig valóban transzparens, nem telepszik rá a gitárunk és erősítőnk karakterére, egyszerűen csak megrottyantja a hangot, akár elég erősen is, ha kell.

A kapcsolás elég egyszerű: egy kettős műveleti erősítő első fele adja a tulajdonképpeni torzítást, a második fele csak kimeneti bufferként szerepel. A Bass potival a visszacsatolásba kerülő mélyek mennyiségét szabályozhatjuk, ám ez hatással van a gain-re is, hiszen azt az R5 és a Gain poti, valamint az R6 és a Bass poti együttesen határozzák meg. Az R6, Bass, C6 és C5 együttesen egy változtatható aluláteresztő kört alkotnak, és azt szabályozzák, hogy mennyi jel menjen a virtuális földre (VB). Ezzel azt szabályozzák, tulajdonképpen, hogy hol legyen az a határfrekvencia, ami alatti frekvenciák már kiekrülnek a visszacsatolásból. A megoldás nemcsak a basszus mennyiségét szabályozza, hanem egyben a gain mennyiségét is.

A torzítást a visszacsatolásban elhelyezett diódák adják, egy kapcsolóval két szimmetrikus és egy aszimmetrikus vágási mód között kapcsolgathatunk. Természetesen – mint minden diódás vágás esetében – mindenkit bátorítok, hogy játsszon a vágódiódák típusával és elrendezésével. Az eredeti is sokoldalú, de más diódákkal vagy elrendezéssel mindenki találhat számára esetleg jobban tetsző hangzást.

A Tone poti ugyancsak egy szimpla aluláteresztő kör rezisztív tagja, így a letörési frekvencia állítható. A megadott értékekkel széles skálán lehet a hangszínt szabályozni, de tapasztalatom szerint a poti menetének második fele már túl sok magasat vág. Külön érdekesség, hogy az eredetiben a Bass és Treble potik a megszokottal ellentétesen vannak bekötve, azaz az órajárással ellentétesen kapunk több basszust illetve több magasat. A saját nyáktervemen ezt megfordítottam, de a (ami szokás szerint a menüpont alatt letölthető) mindkét verzió szerepel.

Esetleges módosítási lehetőség egy aktív hangszínszabályozó beépítése a második műveleti erősítő segtségével, vagy tervezhetünk ide egy Big Muff stílusú passzív szűrőt is, ami után a második műveleti erősítő erősítőként funkcionálhat, hogy a tone szekcióban legyengült jelet visszaerősítse.

Tags:
No Comments

Post a Comment