drdFX | Flying at 300BPM
788
post-template-default,single,single-post,postid-788,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,select-child-theme-ver-1.0.0,select-theme-ver-3.3,wpb-js-composer js-comp-ver-4.12.1,vc_responsive
 

Flying at 300BPM

Flying at 300BPM

Sokáig nem értettem, hogy az Earthquaker Devices egyik tremolóját miért Hummingbird-nek, azaz kolibrinek hívják. Amikor elkezdtem írni ezt a bejegyzést, és keresgéltem egy megfelelő cím után, akkor ugrott be, hogy valószínűleg azért ezt nevet kapta az effekt, mert a Rate poti leggyorsabb állásában olyan hangja van, mint a kolibri szárnyának. Vagy egy helikopter rotorjának. Vagy egy láncfűrésznek. Egy meglehetősen extrém tremoló effektről beszélünk. A Depth poti letekerésével is még viszonylag hangsúlyos az effekt, leginkább négyszög burkológörbének megfelelő modulációt ad, nagyon határozott, és hirtelen hangerőváltásokkal. A Rate egészen lassútól nagyon gyorsig is állítható, a leggyorsabb állásában már-már önnállóan is jó torzítónak. A harmadik poti a pedálon a Level poti. Tremolókon, illetve általában modulációs effekteken nem gyakran fordul elő, pedig nagyon hasznos. Az emberi fül hajlamos a modulált hangokat ugyanakkora hangerő esetén halkabbnak hallani, különösen az amplitúdó-moduláció (azaz tremoló) esetén. Ezt nagyon jól lehet ezen az effekten a Level potival kompenzálni.

eqd_hummingbird_schematicA kapcsolás nem túl bonyolult, a Vox Repeat Percussion-ön alapul. Az alacsonyfrekvenciás oszcillátor itt egy UJT tranzisztorral (Uni-Junction Transistor, Q3) van megoldva. Q3 itt egyfajta feszültségérzékeny “csapóajtóként” funkcionál: a C5 vagy C6 kondenzátoron (amelyiket éppen a Sw1 kapcsolóval használjuk) a feszültség addig nő míg el nem éri azt a szintet, ahol az emitter-bázis1 csatorna kinyílik, és ez a feszültség az R11 ellenálláson a földre nem kerül. Ekkor természetesen a C5 vagy C6 kondenzátor kisül, a Q3 újra zárt állapotba kerül, és a ciklus indul elölről. A ciklus sebességét az R10 ellenállás és a Rate potméter határozzák meg, mivel ezeken keresztül töltődik a C5/C6 kondenzátor. Egyben ez szabályozza a teremoló effekt sebességét is. Az így kapott oszcillátorral a Q2 tranzisztort vezéreljük, ami a gitárunk jelét a földre vezeti, mikor nyitott állapotban van, és nem csinál semmit, amikor zárt az állapota. A Q1 tranzisztor már csak egy végső erősítést végez a kimenet előtt. A tremoló éles, határozott burkológörbéjéért két tényező felelős: egyfelől a Q3-al megvalósított oszcillátorunk igen élesen vált a Q3 gyors működése miatt (az UJT igen hirtelen nyit, és akkor a C5/C6 kondenzátor is gyorsan sül ki), másfelől a Q2 tranzisztor is meglehetősen gyorsan vált a nyitott és zárt állapot között. A Depth potméterrel azt szabályozzuk, hogy a jelből mennyit engedünk a Q2 felé, de mivel valamennyi jel mindig megy abba az irányba, így az effekt legkisebb Depth állásban is elég határozottan jelen van. A Level potival a bemenő jel szintjét állíthatjuk, így valósítva meg a hangerőszabályozást. Modifikációnak a következőket javaslom:

– A C5/C6 kondenzátorokkal lehet játszani, ezek adják meg a kapcsoló két állásában a rate-tartományokat, amiben az effekt mozogni tud. Minél nagyobb a kondenzátor, annál lassabban töltődik fel, azaz annál hosszabb rate-idők érhetőek el.
– A kimenő Q1 tranzisztor egy FET tranzisztor. Ezek nem túl könnyen elérhetőek, se nem túl olcsók. A 2N5457 lábkiosztásának megfelelő FET-ekkel érdemes lehet játszani, attól függően, hogy ki mihez tud hozzájutni (2N5485, J201, J202, stb. mind szóba jöhet). Szükséges lehet az R8 ellenállás korrigálása ehhez, ide érdemes lehet egy potmétert, sorban egy fix 1-2k-s ellenállással bekötni, és úgy megtalálni a megfelelő értéket, majd azt fixen beépíteni R8 helyére.
– A Q2 nagyjából szabadon választható, a 2N5089 mellett szóba jöhet a 2N5088, a 2N3904, az MPSA18, de gyakorlatilag bármilyen más BJT tranzisztor is. Természetesen a lábkiosztásra itt is figyelni kell.

Aki egy egyedi, erőteljes tremolóhangzásra vágyik, annak csak ajánlani tudom ezt az effektet. A dokumentációt megtaláljátok a Projektek menüpont alatt.

No Comments

Post a Comment