drdFX | Ommm…
147
post-template-default,single,single-post,postid-147,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,select-child-theme-ver-1.0.0,select-theme-ver-3.3,wpb-js-composer js-comp-ver-4.12.1,vc_responsive
 

Ommm…

Ommm…

Sokat gondolkodtam, mi legyen az első bemutatandó pedál. Nyilvánvaló volt, hogy valamilyen torzítónak kell lennie :) És persze nem lehetett túl hétköznapi sem, az lerágott csont lett volna. Nomeg az is szempont volt, hogy legyen jól használható, sokoldalú cucc. Így esett a választás a Hermida Zendrive-ra. Persze ez sem a világ legritkább pedálja, de nem is a mainstream-hez tartozik, a hangja meg számomra legalábbis etalon. Kellően transzparens, de azért van egyénisége. A Voice, a Tone és a Gain különböző kombinációival a szinte teljesen tiszta hangtól a kicsit zúzósabb blues-ig mindent ki tudunk keverni. Ha az erősítőnk torzított csatornáját küldjük meg vele, akkor komolyabb rock vagy akár tradícionálisabb metál hangzások is kinyerhetőek. Az alábbi kis demó egy általam készített pedállal készült a Steroid zenekar gitárosa segítségével:

 

omm_schematic

Nemcsak a hangja nagyszerű, de a kapcsolás is tartogat pár kellemes érdekességet. Az alap persze nem túl bonyolult: egy szimpla negatív visszacsatolású műveleti erősítő. Ám a visszacsatoló ágban a “soft clipping”-ről már kevésbé szokásos módon MOSFET tranzisztorok gondoskodnak. Az eredeti kapcsolás szerint 2N7000 a típusuk, de a nálunk elterjedtebb BS170 is használható, csak a lábkiosztás pont a tükörképe.

Ugyancsak érdekes a Voice potméter, ami az erősítés frekvenciafüggését állítja. Ez általában fix ellenállás + kondenzátor párral szokott megtörténni, itt változtatható, ami által nagyobb tartományban tudjuk a pedál hangzását állítani, nemcsak a megszokott szimpla aluláteresztő szűrővel (R7 + Tone + C6 a kapcsolási rajzon)

A műveleti erősítő a gyári példányokban a drágább AD712, de gyakorlatilag bármilyen dupla műveleti erősítő megfelelhet. Én JRC4558-cal építettem, mivel az jóval olcsóbb, és hangzásban én nem véltem nagy különbségeket felfedezni. Persze biztos sokan belekötnek ebbe az állításba, de én általában nem hallok hatalmas különbségeket a különböző chipek között, legalábbis nem akkorákat, ami feltétlenül indokolná, hogy többszörös áron vásároljak alkatrészeket. Érdemes a műveleti erősítőt foglalatba tenni, így ezzel is lehet kísérletezni, nomeg a forrasztás során se kozmáljuk le így a chipet :) A kapcsolásból látszik, hogy a kettős műveleti erősítő második fele csak egy bufferként funkcionál. Én ugyan nem terveztem olyan nyákot, de elvileg ki is lehetne hagyni, és szimpla műveleti erősítővel (TL071, 741, stb.) megcsinálni a kapcsolást. Ha nagyobb torzítás elérése a cél, akkor esetleg lehetne egy második erősítő fokozatot csinálni ebből, vagy a passzív hangszínszíbályozó helyett egy aktívat beletenni mondjuk a jól ismert Tube Screamer mintájára. Szóval a kapcsolással bőven lehet játszogatni, kísérletezni, de a Hermida tervezői így is igen jól használható kis pedált alkottak.

A nyáktervet és az építéshez szükséges dokumentumot megtaláljátok a Projektek menüpont alatt. A pedál megépíthető akár 1590A méretben is, persze úgy elemmel nem lehet táplálni, az már nem fér el a dobozban. A doksiban mindkét megoldáshoz találtok nyáktervet.

 

 

Tags:
No Comments

Post a Comment