drdFX | Abyss
564
post-template-default,single,single-post,postid-564,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,select-child-theme-ver-1.0.0,select-theme-ver-3.3,wpb-js-composer js-comp-ver-4.12.1,vc_responsive
 

Abyss

Abyss

Jó ideje keresgéltem egy komolyabb distortion pedált basszushoz. Sok effektet kipróbáltam, volt köztük sok, aminek egész jó is volt a hangja, de mindegyiknek megvolt az a baja, hogy a torzítást feltekerve a mélyek elhalkultak, a gitár hangja elvékonyodott. A Maxon SD9 Sonic Distortion volt az egyik legjobb jelölt, mivel ennél a mélyek még teljesen feltekert Tone poti állásban is elég hangsúlyosak. Sajnos ez a pedál is szenvedett az előbb említett tünettől. Másfelől viszont már amikor először láttam a Sonic Distortion kapcsolási rajzát, elkezdett motoszkálni bennem a gondolat, hogy vajon mit lehetne kezdeni azzal a plusz műveleti erősítővel, amit a Maxon mérnökei csak a referenciafeszültség stabilizálására használtak. A basszus torzítók keresgélése közben ugrott be, hogy azzal lehetne egy az eredeti torzítóval párhuzamos clean boost-ot csinálni, majd a boost-olt basszushangot visszakeverni a kimenetre, a torzított jellel párhuzamosan. Így született a The Abyss fantázianevű basszus torzítóm. A Tone, Distortion és Dist LVL potik a torzító hangszínét, torzításának mértékét és hangerejét szabályozzák, míg a Clean LVL poti a visszakevert tiszta hang mértékét szabályozza. Ezen kívül beépítettem még egy kapcsolót, amivel egy fuzzosabb és egy inkább distortion jellegű hangzás között válthatunk. Mivel a tiszta boost és a torzító ág független, így akár csak az egyiket vagy akár csak a másikat is használhatjuk, az arányokat a két hangerő poti segítségével állíthatjuk be. Természetesen a pedál teljes mértékig használható gitárral is.

TheAbyss_schematic A kapcsolási rajzon látható, hogy az eredeti Sonic Distortion bemenő buffere után a jelet kettéválasztottam és az eredeti torzító megoldás mellett párhuzamosan a második műveleti erősítővel egy tiszta booster-t hoztam létre. Hogy a két ág hangereje egymástól függetlenül állítható legyen, az egyes ágakat bufferekkel zártam le, és csak utána kevertem össze a két jelet a kimeneten.

Már a Sonic Distortion-nél is jobban tetszett egy aszimmetrikus diódás vágás, a The Abyss-be eleve ezt terveztem be: a distortion hangzást egy Si és egy LED adja, a fuzzosabb hangzásért pedig a Si és Schottky dióda páros felel.

Az eredeti Sonic Distortion-ben a jól ismert JRC4558 dolgozott, ezt terveztem a The Abyss-be is, de természetesen érdemes foglalatba tenni a chip-et és kísérletezni vele.

Az építéshez szükséges dokumentáció megtalálható a Projektek menüpont alatt.

No Comments

Post a Comment