drdFX | Operation Fuzz
969
post-template-default,single,single-post,postid-969,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,select-child-theme-ver-1.0.0,select-theme-ver-3.3,wpb-js-composer js-comp-ver-4.12.1,vc_responsive
 

Operation Fuzz

Operation Fuzz

Már az előző bejegyzésben is egy egyszerű torzítóról volt szó, de a mostaniban az egyszerűsítés olyan fokát célozzuk meg, aminél talán már nem is lehet tovább menni. Egy saját dizájnról lesz szó, amit az Earthquaker Devices Bellows torzítója ihletett meg. Basszusgitárhoz kerestem valami olyan fuzz-t, ami nem nyírja ki teljesen a mélyet, és viszonylag alacsony torzítással, épp csak “megszőrösíti” a hangot. Akkoriban találtam rá az EQD Bellows fuzz-ára, amit ki is próbáltam, és láttam benne fantáziát. Basszushoz azonban nem felelt meg teljesen, a mélyekből sajna elég sokat elvesztettem, illetve a torzítása is kicsit több volt annál, mint amire én vágytam. Így aztán nekiálltam módosítani a kapcsolást, és megszületett az Operation Fuzz nevű drdFX dizájn. A standard Fuzz és Volume potmétereken kívül egy háromállású kapcslóval választhatunk a három torzítási mód közül (SNAFU, TARFU, FUBAR – aki nem ismeri a rövidítéseket guglizzon bátran ;)) A kevenc állásom a SNAFU pozíció, Fuzz kb. 11 óránál, Volume kb. 1 óránál. Ezzel egy éppen megreccsentett erősítő hangzását kapjuk, kiváló plusz röffenést és aggresszivitást ad egy preci alaphanghoz. Némi módosítással gitárhoz is kiválóan használható, a módosítások nélkül a basszusok kissé kontrollálatlanok, szétesnek. A képen a basszusgitárosunknak készített verzió látható, itt csak fix SNAFU állással, egy booster-rel kiegészítve. A FUBAR név még a teljes koncepció kidolgozása előttről származik rajta, ez adta az ötletet a teljes dizájnhoz.

A kapcsolás nem is lehetne ennél egyszerűbb: a bemeneti jelszintet egy osztóval szabályozzuk, ez a Fuzz. Utána a csatolókondit egy teljesen átlagos közös emitteres tranzisztoros kapcsolás követi, egy darab diódával megbolondítva a visszacsatolásában. Ez a dióda felel a tulajdonképpeni torzításért, és a típusa választható a kapcsolóval. A legenyhébb torzítást a LED adja (SNAFU), a közepes szintet a két sorba kötött 1N4148 (TARFU) és a teljes elborulásért a BAT41 schottky felel (FUBAR). Végül újab csatolókondi után egy második szabályozható osztó a hangerő állítását oldja meg. Ha netán csak kétállású kapcsoló lenne kéznél, akkor a LED és a BAT41 opciókat javaslom, az 1N4148-as megoldás nem sokban különbözik a schottky-tól. A be- és kimenekti csatolókondik (C2 és C5) csökkentésével gitárhoz alkalmasabbá tehetjük az effektet. Az EQD Bellows 22nF (C2) és 68nF (C5) értékeket használ, az jó kiindulási pont lehet.

Az építéshez szükséges dokumentációt megtaláljátok a Projektek menüpont alatt.

Tags:
No Comments

Post a Comment