drdFX | Clone Wars
906
post-template-default,single,single-post,postid-906,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,select-child-theme-ver-1.0.0,select-theme-ver-3.3,wpb-js-composer js-comp-ver-4.12.1,vc_responsive
 

Clone Wars

Clone Wars

Brian Wampler egyik pedáljáról volt szó az előző bejegyzésben, és a minap feltett a YouTube csatornájára egy videót, ami komolyan elgondolkodtatott:

Az előző bejegyzésben többször is úgy hivatkoztam a Paisley Drive-ra, mint “Wampler megközelítése a Tube Screamer témában”. A fenti videó alapján azonban azt kell mondjam, hogy semmivel sem “Tube Screamer-ebb” a Paisley Drive, mint mondjuk egy Big Muff. Igen, az architektúra hasonlít, node miért is ne hasonlítana? Ez a közel sem végtelen módozatok egyike, ahogy műveleti erősítőkkel torzítót lehet építeni. A hangzás viszont szinte teljesen más. És ha kicsit továbbgondoljuk a dolgot, akkor kiderül: ez az egyik alapvető ok, amiért áramköri kapcsolásokat nem lehet szabadalmaztatni. Az áramköri elemek alapvető építőkövek, ahogy pl. a tégla és a malter is az. Véges számú építőelem eleve véges számú variációban rakható össze, de ha ráadásul értelmes eredményt is akarunk (pl. egy torzítót vagy éppen egy házat), akkor a variációk száma nagyon erősen lecsökken. Kb. egy tucat alavető kapcsolás létezik, amikből építkezni lehet. Természetesen meg lehet ezeket bolondítani a saját ízlésünknek megfelelő frekvenciamenetekkel, plusz kapcsolgatható fícsörökkel. És ettől lesz egy dizájn “egyedi”. Horribile dictu: ha egyetlen ellenállást megváltoztatok mondjuk egy Tube Screamer-ben, akkor azt már joggal nevezhetem egy saját, egyedi dizájnnak. Az természetesen egészen más kérdés, hogy ez a megalkotott “egyedi dizájn” mennyire lesz egyedi vagy jó a hangzását tekintve. Alapvetően feltételezhetjük, hogy minden gyártó/építő jó okkal változtat meg valamit ahhoz a dizájnhoz képest, amit kiindulópontként használ. Ha másért nem, hát azért, hogy azt mondhassa, ez az ő egyedi alkotása. Én abban sem látok problémát, ha valaki egy az egyben klónoz pedálokat. Miért ne tenné? Ha meglenne a tudásom, tudnék jó áron beszerezni nyersanyagot és lenne megfelelő felszerelésem hozzá, akkor valószínűleg Les Paul formájú gitárt is építenék magamnak, különösen, ha még olcsóbban is kijönne, mint a gyári. Aki meg minimális változtatások után egyedi dizájnként drágán ad el egy már régóta létező effektet, hatalmas dobpergés és kellő porhintés mellett? Próbálkozni lehet. A sznobok lehet, hogy rá fognak harapni, aki meg a füle után megy, az úgyis azt veszi meg, aminek a saját cuccával tetszik a hangja, legyen arra Joyo vagy Friedman ráírva.

És még egy gondolat: nincs olyan, hogy “a legjobb torzító” (vagy delay, vagy reverb, vagy ami tetszik). Ma ezzel a gitárral és ezzel az erősítővel ez tetszik, holnap ugyanezzel a cuccal egy másik fog tetszeni. De egy másik gitárral és erősítővel már ma is egy másik effekt tetszik jobban. Azaz ki kell választani, hogy az adott cuccal épp mi tetszik a legjobban és tisztában kell lenni azzal is, hogy idővel ez megváltozhat. Kis módosításokkal pedig, ha az ember tudja mit csinál, még jobban az adott igényekhez lehet igazítani egy pedált. Ebben rejlik a DIY illetve a custom pedálépítés igazi értéke.

Mára ennyi elég is lesz, legközelebb megint építenivalóval jelentkezem, ígérem.

(Jogi rizsa: a Star Wars és a Clone Wars brand-ek nem az én tulajdonomat képezik)

Tags:
No Comments

Post a Comment