Hope
Reverb-ek terén nincs különösebben jól eleresztve a DIY társadalom. Alapvetően a Belton cég BTDR IC-jét használja mindenki. Ez persze nem feltétlenül baj, hiszen nagyon jó hangzású kis IC ez, nem csoda a sikere. A legtöbb pedálépítő az alapkapcsolást használja apróbb módosításokkal (ilyenről itt a blogon is volt már szó: Rub-A-Dub reverb), de vannak páran, akik komolyabb plusz ötleteket is beleraknak. A jelen bejegyzésben Deadastronaut Chasm Reverb-jéről lesz szó, ami pont ilyen pluszokkal megspékelt effekt. Egyébként is érdemes Deadastronaut honlapján hosszabban elidőzni, igen jó érzékkel nyúl a különböző effekt típusokhoz, és érdekes és újszerű megközelítésekben tálalja azokat. Építettem már tőle fuzz-t és tremolót, mindkettő érdekes és jó hangzású holmi, mindenképpen szeretnék róluk írni majd itt a blogon. Ráadásul a projektjeihez kapcsolódó nyákok emberi áron megvásárolhatóak, illetve a teljes dokumentációt közli, ha netán valaki a nulláról szeretne nekiállni az effekteknek. A DIY társadalomban kifejezetten követnivaló példakép szerintem amit csinál.
De térjünk vissza a Chasm Reverb-hez. Itt az alap Mix potin túl további négy opciót állíthatunk. A Level egyértelmű, a Damp a visszhangok tompításáért felel, a Decay-el pedig a már effektezett jelet csatolhatjuk vissza, így még hosszabb lecsengésű, dúsabb visszhangot kapva. Az Oscillate kapcsoló ezt a visszacsatolást emeli olyan szintre, hogy az effekt oszcillálni kezd, ezzel érdekes zajhatások érhetőek el. Az effekt azon ritka példányok közé tartozik, amik nem true bypass megoldásúak. Erre azért van szükség, hogy a “tails”-nek nevezett tulajdonság kihasználható legyen. Ez azt takarja, hogy az effekt kikapcsolásakor az utoljára megszólaltatott hang visszhangjai még lecsengenek. Természetesen ha ez a tulajdonság nem kell nekünk, akkor az effekt true bypass módon is megépíthető némi átgondolással.
A hangzást alapvetően a BTDR IC határozza meg, de mivel az egyébként egy egészen jó hangzású reverb IC, így panaszra semmi okunk, sőt… A Deadastronaut által belerakott plusz ötleteknek köszönhetően pedig egy nagyon sokoldalú, akár erősen ambient jellegű zenére is jól használható effeketet kapunk.
A jelet a bemeneti buffer után szétválasztjuk, majd egy JFET alapú kapcsoló következik. Ez végzi az effekt ki- és bekapcsolását. Az eredeti kapcsolás 2N5457 tranzisztorokat ír, de tulajdonképpen bármilyen JFET megfelel, csupán a lábkiosztásra kell figyelnünk. Én J202-höz jutottam hozzá normális áron, így azokat használtam. A kapcsolás után újabb buffer következik, ezúttal egy MOSFET tranzisztorral megvalósítva. Itt választjuk szét az effektezett és a tiszta jelet, amit később a Mix potméterrel keverünk újra össze. Az effektezett jelútban találunk egy visszacsatolást a C13/Decay/C14/R16/R19/Oscillate kapcsolókon keresztül. Ezzel a már effektezett jelet küldjük vissza a reverb effektkör elejére a Decay poti által meghatározott arányban. Végül a tiszta és effektezett jel összekeverése után egy kiementi erősítővel küldjük a jelet a kimenetre. True bypass-hoz egyszerűen ki kell hagyni a két JFET-et és a gate-jeiken levő alkatrészeket, valamint összekötni a drain és source lábakat. Ezután a szokásos módon egy 3PDT kapcsolóval a standard true bypass bekötést alkalmazni. A Hope fantázianevű effektben csak annyi módosítást alkalmaztam, hogy az Oscillate kapcsolót lábkapcsolóra hoztam ki az eredetiben szereplő karos kiskapcsoló helyett.
Az építéshez szükséges dokumentáció megtalálható a Projektek menüpont alatt.
No Comments