Miraculum
A torzítók terén mindig is etalonnak számítottak a csöves erősítők hangzásai. Sokan és sokféleképpen próbálták a legendás erősítőket szimulálni – több-kevesebb sikerrel. Személy szerint azt gondolom, hogy egy csöves erősítőt nem fog tudni helyettesíteni egy pedál, ugyanakkor egynémely dizájn meglepően közel jut a szimulált eredeti hangzásához és egy jó erősítővel megtámogatva kiváló hangzásokat kaphatunk. És bár nem hiszek a szimulációs pedálok csodáiban, mégis gyarló emberként én is az erősítőkhöz hasonlítgatom ezeknek a hangjait. Végülis valamilyen kapaszkodó csak kell… Ki lehetne mérni a jelet pontosan, Fourier-analizálni, frekvenciaátviteleket felvenni, de az meg a normál gitárosoknak nem mondana semmit. Ráadásul pedálokkal ha nem is pontosan azt a hangot kapjuk, ami egy erősítőből kijön, de mégis nagyobb variációs lehetőségünk van, jóval olcsóbban, mintha minden hangzásra külön erősítőt vásárolnánk.
A jelen bejegyzés is egy ilyen erősítő emulációs pedálról szól: a RambelFX Marve Drive-ja van ma terítéken. Szerintem a RambleFX-nél elég érdekeset és jót alkottak a mérnökök ezzel a pedállal. Nem a hagyományos “Volume/Gain/Tone” potihármast találjuk, hanem egy Master volume mellett egy Treble és egy Normal csatorna potmétereit. A két csatorna különböző hangzásokat produkál, és az arányok beállításával érhetjük el a nekünk tetsző hangzást. Gondolom már a kinézetből is mindenkinek egyértelmű, hogy ez egy Marshall erősítők hangját szimuláló pedál. Konkrétan a korai Plexi erősítők hangzását célozták meg. A két csatornás elképzelés azt a trükköt veszi alapul, amit ezeknél a korai, négy bemenetes erősítőknél használtak: az egyik csatorna bemenetét összekötötték a másikéval, így a két csatornát egyszerre használták és azok szintjeinek aránya adta meg a hangzás alapjait. A pedál valóban jól hozza a karaktert: letekerve kicsit recsegősebb blues-os hangzástól indulunk, a potikat feltekerve pedig a röfögős rock, majd korai metál hangzások világába érünk. Teljesen kitekerve enyhe fuzz-os beütés is tapasztalható már. Közhely, de az AC/DC és Hendrix hangzások tényleg benne vannak.
A “motorháztető” alá kukkantva láthatjuk, hogy FET-es megoldásokkal dolgoztak a RambleFX mérnökei. Részben a RunoffGroove oldalán is leírt szinte 1:1-es csőhelyettesítéssel (“Fetzer Valve” és “A closer look at the Fetzer Valve“) részben pedig a Jack Orman által a Mini Booster-ben használt mu-amp fokozattal. A kapcsolásból szépen látható, hogy az első két fokozat párhuzamosan elhelyezkedő két szimpla FET-es csőhelyettesítő, ezek kimenő jele egy-egy osztóként bekötött potméterrel megy tovább a második fokozatra, ami egy mu-amp megoldás. Végül egy utolsó FET-es csőhelyettesítő és némi szűrés után a jel egy osztóként bekötött potin (Master) kerül a kimenetre. Az is kitűnik, hogy az első két párhuzamos fokozat erősítése fix, tehát valójában nem azok gain-jét állítjuk, csupán azt szabályozzuk a két potméterrel, hogy ezekből a fokozatokból mennyi jelet engedünk az áramkör további részére. Azaz a vágás tulajdonképpen a második és harmadik fokozatok túlvezérlése által történik.
Aki Marshall-os hangzásra vágyik (és persze nem akar vagy nem tud egy JCM800-at megvenni), annak mindenképpen érdekes darab lehet ez a pedál. Az otthoni építéshez szükséges dokumentáció a Projektek menüpont alatt megtalálható.
No Comments